neljapäev, 7. mai 2020

Remondiblogi: uus laagidel laudpõrand kööki

Laudpõrandad, tuleb välja, on mingi arhailine asi. Nimelt, kui magamistoas sai vana põrand taastatud ja elutoas ootab samuti eestiaegse põranda lihvimine ees, siis kööki põranda saamine oli oodatust keerulisem. Köögis on keegi kunagi remonti teinud ja muuhulgas oli ta pannud maha osb plaadid ja vana põranda üles kiskunud. Ma küll hästi ei saa aru, miks, sest soojustanud vms ta selle põrandavahetusega ei olnud. Aga ju oleks põrand liiga palju tõusnud. Samas, mille suhtes? Ma kahtlustan köögiukse ära lammutamises sama remontijat. 😏

laudpõranda laagid, vana põranda lauad
"Laagid" ehk allesjäetud üksikud
vanad põrandalauad. 
Igatahes, köögis vana põrandat pole. Paraku, köögis ei ole isegi mitte eriti laage. See osb plaat seisis õhul, armastusel ja paaril üksikul laagidena kasutuselevõetud vanal põrandalaual. Ja neid pidime ka hirmuga taga otsima, päris arvestatavate vahedega olid.Tegelikku laagi on vist ainult üks keset tuba ja loodetavasti ka üks seina ääres (risti nende laudadega)...

Mis siis ikka, pärast väikest kõpitsemist tundusid need imelaagid siiski sisuliselt kasutatavad (hämmastavalt loodis!). Üle jäi vaid korralikud lehtpuulauad osta ja uus laudpõrand maha panna. Ainult et... see ei ole võimalik tuleb välja. Kui okaspuust täitsa tehakse korralikku põrandalauda, siis tammest, kasest ja saarest saad ainult parketikesi osta. Või neid õhukesi "ilulaudu", mida ükski müüja ei luba laagidele panna, vaid mis on mõeldud aluspõrandale liimimiseks.
Ma ei olnud üldse valmis selleks, et nii lihtne asi nii ilmvõimatu on. Aga järele mõeldes, siis ilmselt eestis keegi ei tooda neid (pole piisavalt sobivat puitu äkki) ning nii mikroskoopilise nõudluse juures (eestlased ikka armastavad oma laminaati) ei ole lihtsalt keegi midagi importima hakanud. Ühe edasimüüja tegelikult leidsin, kes nn lossilauda müüs. See ajas mind muigama, eino see on köök, mitte loss, ma lihtsalt tahan lauda, mida laudpõrandas kasutada saaks! Aga igatahes seal tuli ka välja, et enam seda ei saa (samas vaatan, et kodulehel on siiani alles, hmh).

Ma arvan, et ma otsisin terve interneti risti ja põiki läbi. Kõigepealt eesti keeles kõik saekaatrikesed ja ehituspoed ja kõik mida ma googlega teha suutsin. Siis natukene läti keeles. Ja siis lõpuks juba vihaselt inglise keeles, sest Lääne-Euroopas nad ometi kasutavad uut lehtpuupõrandat ka, aga transpordikulud olid siiski oodatult ulmelised.

Vaikselt hakkas kohale jõudma, et nüüd on kaks võimalust. Me kas paneme sinna uuesti osb plaadi, millele liimime need ilulauad (oeh...) või ma võtan kuskilt korraliku paksu ja laia kuuselaua (mõni 40mm paks ja nii 15-20 cm lai oli täitsa müügis, päris kenasid variante ja pakkujaid oli mitmeid). Kaldusin väga selgelt selle kuuse poole. Mu soov lehtpuu järgi tuli eelkõige sellest, et tahtsin kööki kõvemat põrandat. Teate küll, kukkuvad kahvlid ja noad ja ülielevil lemmikloomad ja pidev toolidega kraapimine jne. Ja teisalt oli tumedaks toonitud tammepõrand ka lihtsalt sisekujunduse osas ahvatlev mõte, köögi tööpind peaks ka tammest tulema. Aga eelkõige ma tahan siiski laudpõrandat, mis on laudpõrand.

Aga just siis, kui tundus, et internett on otsa saanud, leidsin ma järsku ühe Okidoki või Kuldse Börsi kuulutuse! Tundus, et keegi müüs enda ehitamise jääke vms, oli kahes eri mõõdus lauda ja suht suvalised kogused. Vot ma nüüd peast enam ei mäleta, aga oli vist 32 mm paks ja ca 16 cm lai kasest põrandalaud. Oi sellised pika otsimise peale lõpuks saadud leiud teevad mind õnnelikuks!

põrandalauad laagidele, 32 mm põrandalaud, kasest põrandalauad
Kasest põrandalauad 32 mm!
remont, renoveerimine, laudpõrand, uus laudpõrand, kasest põrandalauad
Kase muster


Saime kärmelt kätte ja kärmelt maha. Aga no kase saagimine on ikka HOOPIS midagi muud kui männi saagmine. Võttis kohe imestama, kui palju tihkem see puit on, loodame et on siis kahjustuste osas ka. Ja põrandalaua pikkusega ka vedas. Kuna meil oli köök 3m pikk, siis oleks 2.80 laudadest põranda panemine parajalt nõme olnud. Need lauad olid õnneks umbes 3.10, töötas ideaalselt. Natuke pidime nuputama mõne jõnksu juures saagmiskohtade valikuga, aga üldjoontes on laudpõranda paigaldamine üpris lihtsakoeline töö. Ja minusugusele friigile väga meeldis valida, milline laud kuhu, et mustrid ikka hästi jääks. Magamistoas ma kaalusin ka lihvimise ajal igale lauale nime andmist. 😄

põrandalaudade kinnitamine, põrandalauad laagidel, uus laudpõrand
Uue laudpõranda paigaldamine "laagidele",
45 kraadi all kruvid(/naelad) punnist läbi ja uus laud otsa

kaselauad, uus laudpõrand, remont, renoveerimine, põrand enne õlivaha
Kasest põrand

Edasi jäi viimistluse valik. Õigemini, viimistluse tooni valik. Magamistoa kogemuse põhjal olin ma juba õlivaha kasuks otsustanud. Kuna mul oli eri projektidest juba eri tooni õlivaha jääke ning pisitestreid müüakse ka  poes (tuleb küsida, väljas ei ole, aga osad poed müüvad lausa netipoes ka), siis otsustasin teha paar proovitükki ja kõiki tuttavaid kiusata sellega, et nende eelistusi küsida.

osmo õlivahad valge 3111, konjak 3143, antiiktamm 3168 kasest põrandal
Osmo õlivaha põrandale: testimine kasel

osmo õlivahad valge 3111 white, konjak 3143 cognac, antiiktamm 3168 eiche antik, kasest põrandal
Osmo õlivahad valge 3111, konjak 3143, antiiktamm 3168 (puit: kask)

osmo õlivahad valge 3111 white, konjak 3143 cognac, antiiktamm 3168 eiche antik, kasest põrandal
Proovitükid kõrvuti koos värvimata kaselauaga

Minu kõigelemmikum oli antiiktamm ja mehe kõigelemmikum oli konjak, seega loomulikult me lõpetasime valge põrandaga 😂 Asi nimelt alljärgnevas kirjakohas:


osmo õlivahad konjak 3143 cognac, antiiktamm 3168 eiche antik, kasest põrandal, birch floor
Heleduse / tumeduse vahe
vastavalt  õlivaha
ärapühkimisele, toonidega
konjak ja antiiktamm

Seega, ma sain lõpuks aru, et heledad lemmikloomakarvad tumedal köögipõrandal on suhteliselt... halb. Teiseks saime vahepeal rohkem paika köögimööbli mõtted. Kuna alumised kapid tulevad musta värvi, siis tume põrand teeks koos sellega juba ruumi üpris väikseks ja pimedaks. Ja kolmandaks oli mul tekkinud mingi vältimatu paralleel vanade hallikasvalgeks võõbatud taluköökidega.

Etteruttavalt olgu öeldud, et kuna see ilus antiiktamme tooni Osmo jäi mul kripeldama, siis kasutame seda tulevikus esikukapi juures. Konjaki tooniga said üle tehtud vanad lävepakud.

Katsetasin ka tooni tumeduse vähendamist sellega, et pühin üleliigse ehk mitte-kähku-sisseimendunud õlivaha peagi maha. Töötas tooni mõttes hästi, aga põrandatel ma ei julgeks kasutada - kahtlustan, et tõmbad ju eelkõige vaha maha.

Osmo õlivaha kandsin jällegi põrandale rulliga, seekord mitte Osmo enda rulliga, sest see ajas magamistoa põranda juures karvu, vaid ühe ehituspoe omaga. Mul on seal paar lemmikut kujunenud, üks hästi õhuke mikrofiibrikas ja üks õhemapoolne "rohelise triibuga" rull.

Esimene kiht läks siis valge õlivahaga Osmo 3111 ja teine kiht sinna peale oli Osmo 3040 (seda nad ise käsivad valgele teiseks kihiks panna). Peale kanda oli toonitud õlivaha natuke keerulisem kui läbipaistvat ning arvestama peab, et kõik oksakohad ja pinna ebatasasused tulevad esile. Mulle see üldse silma ei jäänud, aga mõnda sõpra häiris proovitükkide juures, vaata nt seda oksakohta antiiktammega. Vahatamise lõpetades kardetud laigulisust aga ei tulnud ning põrand jäi igati mõnna. Aga jala all on ta teistmoodi kui magamistoa oma, ma kahtlustan, et tänu värvipigmendile on natuke tuntavam kiht peal kui teise toa omal. Et läbipaistva õlivahaga ei saa jala all arugi, et üldse midagi puidule peale pandud on, aga köögipõrandal ikka saab. Samas värviga võrreldes ei ole üldse ei külm ega libe, et mitte seda ei tahtnud öelda. Tegelikult võib see vahe ka hoopis puidust tulla, nii puidu liigist kui viimase lihvi peeniksusest (me seda kaske ise ei lihvinudki, jätsime nagu tuli, aga ma ei tea, kui peenena ta tuli).

õlivaha põrandale pealekandmine rulliga
Õlivaha pealekandmine põrandale, rulliga.

Avastasin, et mul polegi valmis põrandast ilusat pilti, aga midagi saab siit aru:

osmo õlivaha 3111 kasest põrandal
Õlivaha esimene kiht on peal:
Osmo 3111
osmo õlivahad 3111 ja 3040 kasest põrandal
Kaks kihti õlivaha peal:
Osmo 3111 ja Osmo 3040


















Loo moraal on jälle see, et kõik on võimalik, kui sa oled piisavalt jäärapäine 😁

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar